DE ADRIAAN en HET KEMPISCH SLAGWERKFESTIVAL april 2019

In het weekend van 12, 13 en 14 april 2019 was het weer zover: de tweejaarlijkse muziekwedstrijd ‘De Adriaan’ vond plaats in de fabriekshal van Kemi B.V. in Riethoven. Deze wedstrijd is in het leven geroepen met als doel het bevorderen van muziekbeoefening door amateurs en het verstevigen van de onderlinge banden tussen muziekverenigingen in de regio, in het bijzonder die voor harmonie en fanfare, een en ander in de eerste plaats ter stimulering van jong muzikaal talent.

Anne Vermeulen, onze soliste op altsaxofoon tijdens De Adriaan

Mede vanwege de groei en successen van de Slagwerkgroep van het RHC gedurende de afgelopen jaren, hadden wij: het Riethovens Harmonie Corps, dat altijd een groot deel van de praktische organisatie van De Adriaan voor haar rekening neemt, besloten om in ditzelfde weekend op de zaterdagmiddag de eerste editie van het ‘Kempisch Slagwerkfestival’ te organiseren.

Het evenement begon overigens al op de vrijdag met een Liederentafelavond. Maar liefst vier koren of liederentafels uit de regio vermaakten het publiek met hun zangkunsten. ‘Vrij en Blij’ uit Eersel opende de avond, gevolgd door het ‘Teutenkoor’ uit Bergeijk. Het ‘Dommelsch Lavenkoor’ trad als derde op en de avond werd afgesloten door de thuispartij: ‘Liederentafel Riethoven’. De avond was een groot succes en de vele enthousiaste toeschouwers zongen niet zelden uit volle borst mee.

Op zaterdagmiddag was het de beurt aan maar liefst vijf Slagwerkgroepen uit de regio die als deelnemers aan het Kempisch Slagwerkfestival streden om de hoogste eer en het felbegeerde beeldje ‘De Slagwerker’. Hun prestaties werden beoordeeld door een tweekoppige vakjury. Tijdens de verschillende optredens sloeg het enthousiasme van de veelal jonge slagwerkers over op het publiek dat dit vaak liet blijken door daverend applaus. Stukken van verschillende aard passeerden de revue, waaronder ook vele melodische composities waaruit maar eens te meer bleek dat slagwerkmuziek veel méér te bieden heeft dan de door iedereen herkende ‘trommel’.

Onze Slagwerkgroep RHC in actie op het Kempisch Slagwerkfestival

De uiteindelijke winnaar van het festival werd de Slagwerkgroep van het Veldhovens Muziekcorps onder leiding van Paul van Lokven met maar liefst 86,15 punten, direct gevolgd door onze eigen Slagwerkgroep – Slagwerkgroep RHC – eveneens onder leiding van onze dirigent Paul van Lokven met niet minder dan 85,85 punten. Dus we grepen nét naast de winst, maar hebben met dit piepkleine verschil van slechts 0,3 punten een fantastische prestatie neergezet. Op de derde plaats eindigde overigens de Slagwerkgroep uit Drunen met 83,3 punten, gevolgd door Slagwerkgroep L’Union Fraternelle uit Zeelst met 80 punten en Slagwerkgroep Echo der Kempen met een degelijke 78,05 punten.

Direct na de prijsuitreiking van het Kempisch Slagwerkfestival begon op zaterdagavond de inmiddels befaamde en hooggewaardeerde Muziekwedstrijd ‘De Adriaan’. Op deze avond dongen 6 muziekcorpsen uit de 3e tot en met 5e divisie en allen afkomstig uit de directe omgeving naar de eerste prijs, bestaande uit het begeerde beeldje: ‘De Adriaan’ en natuurlijk de hoogste eer. Een en ander werd beoordeeld door een tweekoppige vakjury. Van de zes deelnemende corpsen trad Fanfare Sint Willibrordus uit Wintelre met soliste Kristel Kouwenberg op altsaxofoon als eerste op. Wijzelf – Het Riethovens Harmoniecorps – kwamen als tweede aan de beurt. Onze soliste Anne Vermeulen, eveneens op altsaxofoon, bracht met flair en allure het “Concerto for Alto Saxophone and Band” ten gehore en zette hiermee een fantastische prestatie neer. Muziekvereniging Sint Cecilia uit Vessem volgde, met Harm Gilsing op hoorn. Het programma werd vervolgd door Fanfare Heide Echo uit Knegsel, waarbij Yannick Hogers zijn talenten op trompet liet blijken. Als op één na laatste orkest gaf Koninklijke Harmonie UNA uit Valkenswaard met David Jacobs op hoorn een optreden. De avond werd afgesloten met de uiteindelijke dagwinnaar van dit deel van de wedstrijd: Harmonie De Volharding uit Aalst, met op bariton solist en winnaar Loek Smits.

‘De Adriaan’ werd op zondagmiddag voortgezet met wederom 6 orkesten, maar nu uit de 1e en 2e divisie. De hoogste eer op deze dag én het felbegeerde beeldje werd behaald door Tim Huijbregts die werd begeleid door Muziekvereniging Kunst Adelt uit Hapert. Overige deelnemers waren Harmonie De Dommelecho met Pien Hendriks op besklarinet, Het Veldhovens Muziekkorps met de zeer jonge solist Nino Bogers op altsaxofoon, Koninklijke Harmonie Echo der Kempen uit Bergeijk met Kim Sweerts op dwarsfluit, Harmonie Sub Umbra uit Veldhoven met Roberto Anwar op bastrombone en Harmonie L’Union Fraternelle, eveneens uit Veldhoven, met trompettist Stef van den Berg als solist.

Het was een zeer succesvol weekend met een enorme variatie aan muzikale uitingen die altijd gepaard gingen met een enorm enthousiasme en gedrevenheid van de betreffende orkesten, slagwerkgroepen, solisten en publiek. En dankzij de inzet van onze leden en enkele familieleden of andere verwanten of vrienden van ons Harmonie Corps is alles weer soepel en goed georganiseerd verlopen!