Het Harmoniecorps – 75 jaar

Het Riethovens Harmonie Corps is opgericht op 11 mei 1945, toen nog als fanfare. In 1971 heeft het corps de omschakeling gemaakt van fanfare naar harmonie en al in 1955 is de vereniging gecompleteerd met de oprichting van een eigen drumband.

Dit betekent dat we in 2020 maar liefst driekwart eeuw, 75 jaar, bestonden! En daarbij telde onze drumband, die inmiddels is omgevormd tot een melodisch slagwerkensemble, toen maar liefst 65 jaren! Helaas konden we dit jubileum niet groots vieren vanwege de Corona crisis.

Het Riethovens Harmonie Corps bestaat momenteel uit ongeveer 55 musicerende leden verdeeld over de diverse onderdelen van de vereniging en komt uit in de 4e afdeling van de KNFM. Naast het harmonieorkest en de slagwerkgroep – die overigens eind 2019 is gepromoveerd naar de 3e divisie – heeft de vereniging sinds enkele jaren ook een jeugdslagwerkgroep “The Rhythm Sticks“. Voor de jongere leden verzorgen we muziekopleidingen of spelen daarin een bemiddelende rol. Daarnaast werken we zoveel mogelijk samen met andere orkesten in de omgeving teneinde deze nieuwe, vaak jonge leden, samen te laten spelen in een opleidingsorkest.

Naast de meer vanzelfsprekende activiteiten, zoals serenades en concerten, organiseert het RHC samen met ‘Stichting de Adriaan’ ook een tweejaarlijkse muziekwedstrijd genaamd ‘De Adriaan‘. Het doel hiervan is het bevorderen van muziekbeoefening door amateurs en het verstevigen van de onderlinge banden tussen muziekverenigingen in onze regio, maar vooral het stimuleren van jong muzikaal talent. En vanzelfsprekend neemt het Riethovens Harmonie Corps daar zelf ook aan deel, met telkens een andere talentvolle solist uit de eigen gelederen.

Voorts organiseren we jaarlijks een uitwisselingsconcert met een orkest van ongeveer hetzelfde niveau uit de omgeving en zorgen we er altijd voor dat de Goede Sint, maar óók de deelnemers aan de avondwandelvierdaagse in Riethoven op gepaste wijze worden ingehaald. Daarnaast geven we samen met andere plaatselijke muziek- en zangverenigingen een jaarlijks Kioskconcert op het plein in het centrum van Riethoven en dragen we ieder jaar bij aan een gezellige Kerstsfeer middels een Kerstconcert. Ook een terugkerend fenomeen is inmiddels ‘RHC on stage‘, waarbij leden hun muzikale kunnen tonen voor eigen publiek en directe aanhang.

Naast muzikale activiteiten organiseert het RHC voor haar (jeugd)leden ook tal van andere leuke activiteiten om te zorgen voor volop gezelligheid zoals de jaarlijkse familiedag en het jeugdweekend. Daarnaast organiseren we de Jaarmarkt van Riethoven die elk jaar weer opnieuw een groot publiek trekt en zorgt voor zomerse gezelligheid in het hart van ons mooie dorp.

Het Harmonie orkest wordt gedirigeerd door Twan Cox die het orkest met veel enthousiasme leidt tot grote prestaties en zorgt voor een mooi gebalanceerd geheel, wat bij een relatief klein orkest soms best een uitdaging is, maar waar Twan telkens weer in slaagt.

Informatie voor nieuwe leden.
Aanmelden nieuwe leden.
Contact.