In Memoriam

Janus van den Broek was de laatst nog levende ‘founding father’ van onze vereniging, hij is ruim 78 jaar lid geweest.

Ruim 78 jaar geleden begon hij samen met 16 andere jonge kerels met het leren lezen van muzieknoten. En vanwege de schaarste zo net na de oorlog, moest hij een instrument delen met drie anderen. Toen hij het notenschrift eenmaal machtig was begon zijn muzikale carrière bij onze – toen nog – fanfare op ventieltrombone. In 1971 werd de fanfare omgevormd tot een harmonie en werden er houtblazers toegevoegd aan het gezelschap. Dat was ook het moment waarop Janus zijn ventielen inruilde voor een schuif. En na flink wat repeteren heeft hij uiteindelijk tot in 2015 het RHC versterkt op schuiftrombone. Hij besloot in dat jaar een punt te zetten achter z’n muzikale leven bij onze vereniging, maar was sindsdien erelid.

In de 78 jaar dat Janus actief lid was van onze vereniging, heeft hij onder 9 verschillende dirigenten gespeeld en heeft hij slechts zelden een repetitie overgeslagen. Zijn hart lag werkelijk bij de harmonie. En ook al werkte hij in ploegendienst en lagen er soms nog andere verplichtingen te wachten: de donderdagavond was voor het RHC bestemd, punt. Daarnaast kon men ook op andere dagen altijd een beroep op hem doen om mee te helpen met activiteiten buiten de repetities, concerten of concoursen om.

Hij is op 25 februari op 95 jarige leeftijd overleden